Zo ziet de zakenreis van de toekomst eruit

Gepost op door in de categorie Zakenreis

De ideale zakenreis van de toekomst kost je nauwelijks moeite meer en is zo voorbij. Als je een meeting hebt in New York, kun je gewoon thuis ontbijten en dineren. Met de zelfrijdende auto rijdt je van jouw huis naar het vliegveld, om vanaf daar vervolgens met een supersonisch vliegtuig binnen drie tot vier uur de oceaan over te vliegen; nu nog ondenkbaar, maar in de toekomst heel goed mogelijk. Op de terugweg stop je nog even in Londen, om vanaf Londen in de supersnelle Velaro-Eurostartrein naar Amsterdam te stappen, om aan boord de laatste details van de zojuist gesloten deal te bespreken.

Zonder handen

Op dit moment zijn er meerdere concepten met zelfrijdende auto’s in ontwikkeling. Niet alleen speelt de afdeling Smart Mobility van de Hanzehogeschool Groningen met het idee zelfsturende auto’s te laten rijden tussen vliegveld Eelde en de parkeerplaatsen, ook het Dutch Automated Vehicle Initiative stuurt al in 2015 ongetrainde Nederlanders de weg op in zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten verwachten in 2020 de eerste zelfrijdende auto’s te verkopen. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur verwacht zelfs dat binnen twintig jaar álle auto’s op de Nederlandse wegen zelfrijdend zullen zijn. Dat scheelt brandstofverbruik én tijd, want je kunt de tijd die je anders kwijt bent aan het rijden nu besteden aan het doorlezen van de laatste stukken van de vergadering, of je kunt nog even op je gemak ontbijten en het nieuws lezen.

Door de geluidsbarriére

Het Amerikaanse bedrijf Spike Aerospace werkt aan het supersonische passagiersvliegtuig S-512, dat een snelheid van Mach 1,8 moet kunnen halen, zo’n 1900 kilometer per uur. Daarmee is het toestel de snelste privé-jet tot nu toe en zou het het eerste supersonische passagiersvliegtuig zijn sinds de Concorde, dat iets sneller, maar ook veel duurder was. De Concorde verdween in 2003 uit de lucht door gestegen brandstofprijzen en een serie ongelukken.

Geen ramen

Een ander bijzonder fenomeen aan de S-512 is dat dit achttienpersoonstoestel géén ramen heeft. De passagiers kunnen dankzij beeldschermen op de wanden toch naar buiten kijken, waardoor je een mooi wijd uitzicht hebt. Zo waan je je pas écht in de wolken. Als de passagier wil slapen, kan het scherm worden gedimd of uitgezet. Spike Aerospace wil het tachtig miljoen dollar kostende toestel vanaf 2018 in de lucht hebben.

Eurostar

De terugweg vanaf Londen kan vanaf 2016 in één ruk door per trein worden gedaan. Tenminste, als verdere debacles zoals de Fyra ons bespaard blijven. In vier uur reist u dan met maximaal 320 kilometer per uur van London St. Pancras naar Amsterdam Centraal met de Eurostar.

Geschreven door:

Floris van Bodegraven

Nog geen reacties

Reageer