Vlucht vertraagd? Waar heb ik recht op?

Gepost op door in de categorie Geen categorie

Vlucht vertraagd? Waar heb ik recht op?

Eenmaal op het vliegveld aangekomen, je hebt je ingecheckt en je koffers afgeleverd, nu is het wachten op het vliegtuig en dan kan de vakantie echt beginnen. Maar dan… Je kijkt op het bord met reisinformatie en ziet dat je vlucht vertraagd is. Eerst heb je nog goede hoop dat het niet al te lang zal gaan duren, maar het duurt steeds langer en langer en de vakantiepret neemt steeds meer af. Je begint je af te vragen; ‘’Waar heb ik recht op wanneer mijn vlucht vertraagd is?’’. Dit zal verder in het artikel worden uitgelegd.

Recht op verzorging

Je hebt recht op verzorging als de luchtvaartmaatschappij verwacht dat het vliegtuig een vertraging op zal lopen van;

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder
  • Drie uur of meer bij vluchten van 1500 km tot 3500 km
  • Vier uur of meer bij de vluchten die langer zijn dan 3500 km

De verzorging waar je dan recht op hebt bestaat dan uit het volgende; een maaltijd, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken/ e-mailberichten. Wanneer er wordt verwacht dat je vlucht zo lang vertraagd is dat je een verblijf nodig hebt, dan zal de luchtvaartmaatschappij dit ook voor jou moeten regelen. Wanneer de luchtvaartmaatschappij weigert deze dingen voor je te regelen dan kun je dit zelf in redelijke verhoudingen regelen en dit later terugvragen van de luchtvaartmaatschappij.

Recht op een vergoeding

Je hebt recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij wanneer jouw vlucht met meer dan drie uur is vertraagd. Deze vergoedingen kunnen erg uiteenlopen. De vergoeding zal als volgt zijn;

  • €250,- Bij een vlucht van minder dan 1500 km en een vertraging van meer dan drie uur
  • €400,- Bij een vlucht van meer dan 1500 km binnen de EU of andere vluchten tussen de 1500 en 3500 km en een vertraging van meer dan drie uur
  • €300,- Bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging tussen de drie en vier uur
  • €600,- Bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging van langer dan vier uur

Wanneer je vlucht langer dan vijf uur vertraagd is dan mag ervoor gekozen worden om de reis te annuleren en dan zal de luchtvaartmaatschappij het ticketbedrag moeten terugbetalen. Wanneer je al halverwege was dan zal het resterende gedeelte van de reis worden terugbetaald en heeft u recht op een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt.

Waar heb ik recht op bij buitengewone omstandigheden?

Wanneer je vlucht vertraagd is door buitengewone omstandigheden dan zal je recht op een vergoeding vervallen. Het gaat dan om een van de volgende omstandigheden:

  • Staking van derden, denk hier bijvoorbeeld aan de luchtverkeersleiding
  • Natuurrampen
  • Terrorisme
  • Medische noodlandingen
  • Extreme weersomstandigheden

Bij buitengewone omstandigheden heb je wel recht op verzorging. Hierbij gelden dezelfde rechten op verzorging als hierboven benoemd is.

Kosten terugvragen

Wanneer je de vergoeding wilt gaan aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij is het belangrijk om de aankoopbewijzen mee te sturen, zodat je kan laten zien dat deze kosten daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Wanneer je niet zo goed weet hoe je dit allemaal moet aanpakken dan kun je ook een externe partij erbij betrekken die de claim voor je indient. Let wel op, wanneer je voor een externe partij kiest zal deze wel een bepaald percentage van de vergoeding afhalen om hun kosten te dekken.

Geschreven door:

Quinten de Lain

    Nog geen reacties

    Reageer