Eerste hulp bij vluchtvertraging of annulering

Gepost op door in de categorie Op reis, Reisverzekering

Vertraging met het vliegtuig is heel vervelend. Zeker op weg naar een vakantiebestemming. Maar vaak staat er bij veel vertraging wel iets tegenover. De luchtvaartmaatschappij heeft bij sommige vluchten na twee uur vertraging al de plicht om de wachtende reizigers vergoeding of verzorging te bieden.

Verzorging houdt in dat de reizigers die wachten op het vertraagde vliegtuig eten en drinken krijgen. Ook heeft u recht op twee gratis telefoongesprekken. Als het nodig is om in een hotel te slapen, wordt dit ook vergoed door de luchtvaartmaatschappij.

Vliegafstand

Wanneer u recht heeft op verzorging hangt af van de duur van de vertraging en de afstand tot uw bestemming. Bij vertraging van een vlucht die korter is dan 1500 km hebben de reizigers na twee uur of langer recht op verzorging. Voor vluchten langer dan 1500 km geldt dit na drie uur. Is uw vlucht langer dan 3500 km en gaat u van of naar een land buiten de Europese Unie? Dan heeft u recht op verzorging na vier uur vertraging.

Bij vertraging van vijf uur of langer kunt u besluiten om niet meer te gaan. Dan kosten van uw vliegticket krijgt u dan terug van uw luchtvaartmaatschappij.

Wanneer u eindelijk in het vliegtuig zit, maar alsnog drie uur later op uw eindbestemming aankomt, heeft u recht op een vergoeding. Ook deze vergoeding hangt af van de afstand van uw vlucht en ligt tussen den 250 en 600 euro.

Overmacht

Bij alle vluchtvertragingen kunt u alleen vergoeding terug kijken als de luchtvaartmaatschappij geen invloed had op de oorzaak van de vertraging. Bijvoorbeeld bij een oorlog, een orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval. Dan is er sprake van overmacht. U krijgt dan geen vergoeding, maar u heeft nog wel  recht op verzorging.

Uw vliegticket kan ook een onderdeel zijn van de pakketreis die u heeft geboekt. Dan kunt u aan de luchtvaartmaatschappij vragen om de vergoeding. Uw reisorganisatie kan u helpen met het verkrijgen van de vergoeding.

Vlucht geannuleerd

Het kan ook gebeuren dat uw vlucht wordt geannuleerd. Dan moet de luchtvaartmaatschappij u een andere vlucht en verzorging aanbieden. U kunt er ook voor kiezen om het geld van het vliegticket terug te krijgen.

Wanneer u nog op uw vakantiebestemming bent en wil terugvliegen, maar uw vlucht vertraging heeft, moet de luchtvaartmaatschappij u verzorging aanbieden, dus maaltijden en zo nodig een overnachting. Als u zelf een hotel heeft geregeld is het handig om de bonnetjes te bewaren, zodat u het geld kunt terugvragen.

Deze regels gelden op alle luchthavens in de Europese Unie. Buiten de Europese Unie geldt dit voor vluchten van luchtvaartmaatschappijen uit de Europese Unie.

Geschreven door:

Marije Brinkhorst

Nog geen reacties

Reageer