Infographic: Consument meest tevreden over reisverzekering Aegon

Gepost op door in de categorie Nieuws

Uit onderzoek van Reisverzekering.nl is gebleken dat verzekerden het meest tevreden zijn over de reisverzekeringen van verzekeraarsgroep Aegon. Reisverzekering.nl hield een tevredenheidsonderzoek onder 576 consumenten over hun reisverzekering.

Consument meest tevreden over reisverzekering Aegon

Op het gebied van klantenservice, de afhandeling van claims, kwaliteit, prijs en algemene tevredenheid scoort Aegon van alle verzekeringsgroepen het beste, op de voet gevolgd door ANWB.

Dat wil zeggen dat mensen de wachttijden niet te lang vinden en dat verzekerden vertrouwen hebben in het handelen van de medewerkers. Zij vinden de medewerkers vriendelijk en voelen zich geen nummer bij de reisverzekeraar. Bovendien vinden zij het indienen van declaraties gemakkelijk en geven zij aan dat er voldoende informatie beschikbaar is over hoe declaraties ingediend moeten worden. Ook worden declaraties volgens de verzekerden tijdig uitbetaald. Op al deze vlakken zijn verzekerden het meest tevreden over de reisverzekeringen van verzekeraarsgroep Aegon, al worden deze op de voet gevolgd door de reisverzekeringen van de ANWB. Alleen het algehele rapportcijfer van concurrent ANWB (8,3) is hoger dan dat van Aegon (8,0).

Onwetend

Onder de ondervraagden blijken doorlopende reisverzekeringen erg populair te zijn, terwijl annuleringsverzekeringen dat juist niet zijn. 85% heeft een doorlopende reisverzekering en 15% een kortlopende reisverzekering. Maar liefst 63% heeft geen annuleringsverzekering. Bovendien blijken consumenten erg onwetend te zijn wat betreft hun reisverzekering. Maar liefst 64% weet niet wat hij betaalt voor zijn reisverzekering en 58% weet niet welke kosten door de reisverzekering gedekt worden.

Contactmomenten

Consumenten komen op verschillende manieren in contact met hun reisverzekeraar. Het meest voorkomende contact vindt plaats via de website van de reisverzekeraar. 46% heeft wel eens gebruik gemaakt van de website. Daarna volgt telefonisch contact, waarvan 33% van de ondervraagden wel eens gebruik heeft gemaakt. De minst gebruikte manier van contact is via email: 17% heeft wel eens via email contact gehad met de reisverzekeraar.

Verder worden er over het algemeen weinig declaraties ingediend: 17% van de ondervraagden gaf aan wel eens wat gedeclareerd te hebben. Verzekerden dienen zelden klachten in, slechts 1% heeft dit wel eens gedaan.

Overstappen

75% van de ondervraagden is nog nooit gewisseld van reisverzekering. 26% geeft aan wel van plan te zijn om in de toekomst over te stappen naar een andere reisverzekering. Bovendien blijken verzekerden behoorlijk gevoelig voor aantrekkelijke lokkertjes: 56% geeft aan eerder over te stappen naar een andere reisverzekering als hij een cadeau krijgt, zoals een smartphone, tablet of een geldbedrag.

Bij een premieverschil van minder dan 5 euro per jaar zegt 4% al te willen overstappen naar een andere reisverzekering. 13% zou overstappen bij een premieverschil van 5 tot 10 euro per jaar. 29% zegt over te stappen als zij 10 tot 20 euro per jaar op de premie kunnen besparen. Voor 34% is een premieverschil van meer dan 20 euro per jaar nodig voordat zij overstappen en 20% geeft aan niet over te zullen stappen voor een premieverschil.

Verzekerden

Dit tevredenheidsonderzoek werd uitgevoerd Reisverzekering.nl onder 576 verzekerden. Hiervan is 44% man en 56% vrouw. Het merendeel is hoger opgeleid: 57% WO, 33% HBO en 10% MBO of lager. De ondervraagden hebben een gemiddelde leeftijd van 28 jaar.

Van de ondervraagden is 27% verzekerd bij Achmea, 2% bij Aegon, 1% bij Allianz, 8% bij ASR, 16% bij Delta Lloyd, 8% bij Nationale Nederlanden, 6% bij ANWB, 11% bij VGZ en 21% bij overige reisverzekeraars.

Reisverzekering vergelijken

Ben jij op zoek naar een doorlopende reisverzekering? Vergelijk aanbieders van reisverzekeringen op basis van verschillende filters. Zo vind jij een passende verzekering voor jouw persoonlijke situatie.

Vergelijk en sluit af!

* Het gaat in dit onderzoek om het gemiddelde van de reisverzekeringlabels per verzekeraarsgroep: Achmea: Centraal Beheer Achmea, De Friesland, FBTO, Inshared, Interpolis, Rabobank, Zilveren Kruis Achmea; Aegon: Aegon, Meeus, Onna Onna; Allianz: Allianz; ASR: ASR, Ditzo, Europeesche, Hema; Delta Lloyd groep: ABN Amro, Delta Lloyd, Ohra; Goudse: Goudse, ISIS; Nationale Nederlanden: Nationale Nederlanden, ING Bank; Reaal: Reaal, Zelf.nl; ANWB: ANWB, Unigarant; VGZ: VGZ, Univé, Zekur; VvAA: VvAA

Geschreven door:

Sophie van der Zee

Nog geen reacties

Reageer